تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه ۲۹ مرداد؛ رکود بخش مسکن دامن فولاد را گرفت

بازار آهن

تازه ترین گزارش از بازار آهن و فولاد در روز یکشنبه نشان می دهد رکود بخش مسکن دامن فولاد را گرفته است.

دلار امروز در بازار غیر رسمی با نرخ ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد . این نرخ نسبت به روز گذشته تغییر چندانی ندارد و بر همان پایه خرید و فروش انجام می‌شود . این ثبات نرخ در بازار خرده فروشی محصولات فولادی نیز اثر گذاشت و نوسانات در این بخش را به حداقل رساند.

همچنین امروز در بازار جهانی شمش دریای سیاه با رشد اندک به ۴۵۵ دلار در هر تن رسید. در مقابل شمش آسیای جنوب شرقی کاهش کمی را تجربه کرد و با نرخ ۵۰۵ دلار در هر تن معامله شد. میلگرد صادراتی ترکیه، ورق گرم و سرد CIS نیز بدون تغییر بودند و به ترتیب ۵۶۵، ۵۶۰ و ۶۹۰ دلار در هر تن قیمت خوردند. نرخ‌ها در بازار جهانی نشان می‌دهد وضعیت فولاد وضعیت مطلوبی را طی نمی‌کند.

در عین حال، اکنون جنگ روسیه و اوکراین به اوج خود رسیده است؛ دو کشوری که از نظر ذخایر و صادرات فولادی محسوب می‌شوند و افزایش درگیری باعث آسیب بیشتر به بازار فولاد جهانی خواهد شد. در حال حاضر اغلب کشورها با کاهش پروژه‌های عمرانی روبه‌رو شده‌اند و تقریبا همه کشورهای فولادساز به دنبال بازارهای صادراتی هستند.

افزایش عرضه در بازارهای صادراتی باعث رکود بیشتر در بخش فولاد شده است. در واقع می‌توان گفت جنگ روسیه و اوکراین به فرسایش رسیده و کشورهای دیگر نیز خواهان پایان یافتن جنگ هستند. از این رو احتمالا مذاکرات صلح که توسط چین دنبال می‌شود به نتیجه برسد.

از بورس کالا چه خبر؟ امروز یکشنبه بیست و نهم مرداد ماه قرار بود ۲۱ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که ۲۰ هزار تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۵ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند. در همین حال، برای ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت، ۲۰ هزار تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۲۹ هزار و ۵۲۹ ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

به هر حال، به نظر می‌رسد رکود بلای جان نوردکاران شده است. بررسی آمار و معاملات بورس کالا نشان می‌دهد در هفته پایانی مرداد ماه عرضه میلگرد در بازار فیزیکی تنها ۱۵ درصد معامله شد. نوردکاران حدود ۲۲۰ هزار تن انواع میلگرد فولادی عرضه کردند که تنها ۴۳ هزار تن تقاضا به ثبت رسید. از آنجایی که تابستان فصل ساخت و ساز محسوب می‌شود انتظار می‌رفت معاملات بخش فولاد بیشتر این میزان باشد اما رکود بخش مسکن باعث شد بخش فولاد نیز در رکود فرو برود.

 

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روزیکشنبه نشان می دهد:

🔻کاهش قیمت در بازار میلگرد
🔹در بازار میلگرد قیمت محصولات یک شرکت کاهش 100 تومانی داشت.

🔻نزول قیمت ها در بازار نبشی و ناودانی

🔹علاوه بر این، در بازار ناودانی قیمت محصولات شرکت ها با 185 تومان کاهش روبرو شده است.

🔻نوسان قیمت ها در بازار تیرآهن

🔹در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات از275 تا 642 تومان کاهش داشته است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را 45 هزار تومان کاهش دادند.

🔻افت قیمت ها در بازار پروفیل

🔹در بازار پروفیل شاهد افت 500 تا900 تومانی قیمت ها هستیم.

toospendar
ارسال دیدگاه