تحلیل بازار جهانی فولاد

تانگشان چین: در هفته جاری، موجودی بیلت فولاد در انبارها و بنادر عمده تانگشان یک میلیون و 130 هزار و 400 تن بوده که نسبت به هفته قبل 65 هزار و 500 تن کاهش داشته است.

 واردات و صادرات چین: این هفته در واردات و صادرات شمش فولادی چین قیمت قطعی شنیده نشد. قیمت پیشنهادات خریداران شمش چینی کمتر از 500 دلار آمریکا در هر تن سی اف آر بود. با توجه به بدبینانه بودن سنتیمنت بازار، برخی از قیمت ها حتی به 450 دلار آمریکا به ازای هر تن سی اف آر رسید. در حال حاضر منابع روسیه مزایای خود را از دستت داده اند و بسیاری از فعالان بازار نیز می گویند که ظاهر شدن مجدد منابع ارزان قیمت در کوتاه مدت دشوار است.

جنوب شرقی آسیا: قیمت ها در آسیای جنوب شرقی به طورکلی در این هفته ثابت بود. در این هفته کارخانه های فولاد در بسیاری از کشورها قیمت ها را به حالت تعلیق درآورده اند. آخرین قیمت گذاری کارخانه های فولاد اندونزی حدود دو هفته پیش بود که قیمت آن 570 دلار آمریکا به ازای هر تن فوب بود و به روزرسانی نشده است. کارخانه های فولاد مالزی گفتند که فعلا قیمت پیشنهادی ارائه نمیدهند و یک به یک در مورد پیشنهادات بحث خواهند کرد.

 کارخانه های هندی اخیرا از صادرات منصرف شده و به بازار داخلی روی آورده اند؛ زیرا قیمت بیلت داخلی بالاتر ازآنچه خریداران در بازارهای خارج از کشور عرضه می کنند است. در حال حاضر، قیمت داخلی در هند حدود 610-620 دلار آمریکا در هر تن است که بسیار بالاتر از قیمت درخواستی خریداران خارج از کشور است. خریداران آفریقایی موفق به خرید منابع هند در این هفته نشدند. کمترین قیمت ارائه شده توسط کارخانه های فولاد هند 620 دلار آمریکا به ازای هر تن فوب بود که همچنان بالاتر از انتظارات خرید خریدار بود .

کشورهای مستقل مشترک المنافع: قیمت منابع CIS در این هفته اندکی افزایش یافت و قیمت فعلی بیلت حدود 570- 590 دلار در هر تن FOB دریای سیاه است که نسبت به هفته گذشته حدود 10 دلار در هر تن افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت پیشنهادی منابع روسیه به ترکیه حدود 600-630 دلار آمریکا / تن سی اف آر است. به دلیل نرخ ارز، کارخانه های فولاد روسیه گفتند که نمی توانند با قیمت های پایین تر بفروشند. حداقل قیمت فعلی حدود 615 دلار آمریکا به ازای هر تن سی اف آر است، اما هنوز برای خریداران ترکیه موثق نیست. به گفته برخی منابع چون منابع اوکراینی کمتر از 600 دلار / تن عرضه شده است، خریداران ترکیه پیشنهادات بالاتر از 600 دلار / تن را نمی پذیرند.

 علاوه بر این، پیشنهادات صادرات اسلب روسیه در حال حاضر کمتر از بیلت است. قیمت اسلب صادراتی در این هفته حدود 520-540 دلار آمریکا در هر تن cfr ترکیه است که کمتر از قیمت بیلت است. این ممکن است به دلیل انباشته شدن منابع کارخانه های فولاد و ناشی از تقاضای بیشتر برای بیلت باشد .

خاورمیانه: این هفته پس از پایان عید، بازار ایران پس از یک وقفه کوتاه به فعالیت خود ادامه داد و قیمت بیلت صادراتی به حدود 510 دلار  در هر تن فوب رسید که نسبت به هفته گذشته حدود 10 دلار در هر تن کاهش یافت. یک کارخانه ایرانی در اوایل این هفته به صادرات 30.000 تن بیلت باقیمت حدود 510 دلار در هر تن فوب رسید که اواسط مرداد ارسال می شود؛ همچنین صادرات 3 تن دیگر شمش شایعه شده است که این مناقصه اخیرا به قیمت 461 دلار در هر تن فوب معامله شد. علاوه بر این، شرکت فولاد خوزستان مناقصه صادراتی 40 هزار تن بیلت را راه اندازی کرده است که احتمال می رود محموله ها در شهریورماه انجام شود. به دلیل کمبود منابع روسیه، ممکن است صادرات بیلت فولادی ایران در آینده نزدیک احیا شود.

toospendar
ارسال دیدگاه