تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه ۱۳ تیر؛ تثبیت نرخ به نفع تولید است؟/ بازار صادراتی فولاد در رکود قرار گرفت

نرخ دلار در بازار آزاد امروز هم در کانال ۵۰ هزار تومان باقی ماند به طوری که هم اکنون این ارز با نرخ ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می شود که نسبت به روز گذشته کاهش نشان می دهد. در این راستا، در حالی نرخ دلار در بازار با کاهش مواجه شد که امروز قیمت‌ها در بازار فولاد در مسیر رشد قرار داشت.

در همین حال، آنطور که پیش بینی می‌شود، اقتصاد ایران مشکلاتی به وجود آورده که بخش‌های تولیدی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اکنون واحدهای فولادی علاوه بر تامین برق و سرمایه گردش با مشکل مالیات نیز دست و پنجه نیز نرم می‌کنند و بسیاری از فعالان خواستار حمایت دولت نیز در این زمینه هستند. این موضوع در بلند مدت می تواند بر بازار صادراتی ایران تاثیر بگذارد؛ به این دلیل که اکنون ترکیه درگیر سیاست‌های انقباضی دولت برای مهار تورم است و از سوی دیگر روسیه نیز با مشکل نقل و انتقال پول مواجه شده است.

همچنین در چین مازاد عرضه اتفاق افتاده و کارخانجات تولیدی با مازاد عرضه روبه رو شدند و از این بابت ایران مشتریان سنتی خود را حفظ کرده است. اکنون بانک مرکزی سیاست تثبیت نرخ ارز را در برنامه کار خود قرار داده اما برخی کارشناسان معتقدند سیاست تثبیت در بلند مدت به اقتصاد کشور آسیب می زند و تولید را از صرفه اقتصادی می اندازد و واردات به صرفه می شود. برای اینکه شاهد این اتفاق نباشیم باید تثبیت رشد ماهانه یا سالانه در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد.

از سوی دیگر، در بازار جهانی فولاد نوسان قیمت را شاهد هستیم به طوری که شمش دریای سیاه امروز با اندکی افزایش به هر تن ۵۰۰ دلار رسید. همچنین شمش داخلی چین نیز با رشد نسبی مواجه شد اما شمش آسیای جنوب شرقی و میلگرد صادراتی ترکیه نیز در مسیر نزول قیمت قرار گرفتند و به ترتیب ۵۲۳ و ۶۰۹٫۵ دلار در هر تن قیمت خوردند. ورق گرم و سرد CIS نیز به ترتیب ۵۸۵ و ۷۱۵ دلار در هر تن فروخته شدند که نسبت به روز گذشته کاهش داشتند.

علاوه بر این، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۶۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن و بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین ۴۹۱ دلار و ۵۰ سنت مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش ۲ دلاری، با نرخ ۵۰۶ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه تغییری نداشت و به قیمت ۴۹۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟
بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهدامروز در بازار میلگرد شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی یک شرکت هستیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها از ۹۲ تا ۲۷۵ تومان افزایش داشته است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از ۴۵ تا ۵۰ تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

در بازار پروفیل شاهد کاهش ۲۰۰ تومانی یک شرکت هستیم.

toospendar
ارسال دیدگاه