تحلیل روزانه بازار آهن شنبه ۱۴ مرداد؛ ترک‌ها به دنبال صادرات فولاد به خلیج فارس/ شرکای استراتژیک رقیب هم شدند

بازار آهن

تازه ترین گزارش از بازار آهن و فولاد در روز شنبه از ترک‌ها به دنبال صادرات فولاد به خلیج فارس حکایت دارد.

 نرخ دلار که در بازار غیر رسمی در روزهای گذشته در پایه ۵۰ هزار تومان معامله می‌شد، امروز مسیر کاهش نرخ را طی کرد و وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد. دلار امروز در بازار غیر رسمی با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد که این نرخ کاهش نسبی را نشان می‌دهد. با اینکه نرخ ارز اکنون روند نزولی داشته اما برخی مقاطع فولادی افزایش قیمت را پیش گرفتند و قیمت برخی دیگر نیز ثابت باقی ماندند.

در عین خال، ترک‌ها به دنبال بازار صادراتی خود هستند و منابع ترکیه اعلام کرده‌اند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور قرار است به خلیج فارس سفر کند. یکی از محورهای این سفر صادرات فولاد به این کشور خواهد بود.

ظاهرا ترکیه به دنبال سرمایه گذاری مشترک با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است؛ به این صورت که پروژه عمرانی تعریف و تامین مصالحی مانند فولاد از ترکیه به این کشورها صادر شود. اکنون ترکیه به دلیل کاهش ارزش پول ملی به دنبال راه‌های توسعه صادرات خود است و اگر بتواند پروژه‌های عمرانی خود را با کشورهای حاشیه خلیج فارس نهایی کند تا حد زیادی از کاهش ارزش پول ملی خود جلوگیری کرده است. به همین دلیل این سفر اهمیت زیادی برای ترک‌ها دارد.

ایران نیز اخیرا به دلیل سیاست‌هایی مانند وضع عوارض صادراتی، محدودیت برق صنایع و نوسانات ارزی توان توسعه صادرات خود را از دست داده و بازار جدیدی نتوانسته اضافه کند. البته سال گذشته قرار بود بخشی از تولیدات میلگرد ایران راهی بازار افغانستان شود اما به دلیل اختلافات سیاسی این اتفاق نیفتاد. حالا قرار است دوباره مذاکرات این بازار از سر گرفته شود.

از سوی دیگر، اکنون چین و روسیه نیز که شریک استراتژیک هستند، اکنون در یک رقابت پر فشار قرار گرفتند. در این راستا، در هفته گذشته میلادی وضعیت بازار فولاد چندان تعریفی نداشت به طوری که در منطقه CIS روندی ثابت پیش رفت.

همانطور که در تحلیل‌های قبلی هم به آن اشاره کردیم، اکنون مطلوب‌ترین زمان تقاضا برای فولاد تقاضای داخلی کشورهاست؛ به این دلیل که بازارهای صادراتی در رقابت شدید هستند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومانی دو شرکت را داشتیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات شرکت ها ۱۸ تا ۱۲۸ تومان افزایش مواجه شده است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را از ۱۳۷ تا ۲۲۹ هزار تومان افزایش داده‌اند.

در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت شرکت ها هستیم.

toospendar
ارسال دیدگاه