تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه ۲۸ تیر؛ کسری بودجه دولت چگونه توان اقتصاد را می‌گیرد؟/ هند هم وارد رقابت با ایران، روسیه و ترکیه شد

بازار آهن

تازه ترین گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد در روز چهارشنبه نشان می دهد هند هم وارد رقابت با ایران، روسیه و ترکیه شده است.

دلار امروز با نرخ ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به روزهای گذشته ثبات نسبی را نشان می‌‌دهد اما برخی مقاطع فولادی باز هم همانند روزهای گذشته کاهش را پیش گرفتند.

در همین حال، در شرایطی که اقتصاد ایران اکنون دچار رکود تورمی شده، فعالان اقتصادی انتظار دارند دولت یا از طریق تامین سرمایه در گردش یا از مسیر مالیات کمک کند تا چرخ فعالیت‌های اقتصادی روان‌تر از قبل بچرخد اما کسری بودجه دولت نشان می‌دهد توان انجام این کار را ندارد.

البته هرچند دولت تصمیم گرفته بنگاه‌های اقتصادی را که نیازمند نقدینگی هستند، به نظام بانکی معرفی کند اما سود تسهیلات بخش تولید هم به گفته فعالان اقتصادی، آنقدر بالاست که صرفه اقتصادی را از آنها سلب می‌کند.

چالش دیگر صنایع فولادی اکنون تامین برق است. در این راستا، فولادسازان مجبورند فعالیت‌های خود را به شب موکول کنند و به گفته فعالان این صنعت، راندمان این بخش کاهش یافته است. با اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد وضعیت بازار صادرات فولاد مطلوب است اما در بازار داخل رکود و کاهش تقاضا به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر، اروپا که اغلب صادرات خود را از ایران، ترکیه و روسیه تامین می‌کرد، اکنون برای واردات از هند چراغ سبز نشان داده است. آمار و ارقام هم نشان می‌دهد هند نیم‌سال نخست سال جاری میلادی را با افت ۳۲ درصدی صادرات فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پشت سر گذاشت، با این حال، صادرات این کشور به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ۲۵ درصد افزایش داشته است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ حجم کل صادرات هند ۴.۷۴ میلیون تن بوده و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد افت داشته است.

همچنین بیلت و اسلب ایران نیز در بازارهای صادراتی تغییر نداشته اما در منطقه CIS افت زیادی اتفاق افتاده است. برهمین اساس، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۴۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن و بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین ۴۸۱٫۵ دلار مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS با افت ۱۳ دلاری، با نرخ ۴۵۲ دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه تغییری نداشت و به قیمت ۴۶۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

در عین حال، مهمترین اتفاقی که اکنون دولت بدون هزینه می‌تواند برای صنایع داخلی کشور انجام دهد، تحریک تقاضای داخلی از طریق پروژه‌های عمرانی است. اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت فولاد بهبود خواهد داشت. در غیر این صورت، رکود عمیق‌تر می‌شود.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

🔹امروز در بازار میلگرد کاهش قیمت 1100 تومانی یک شرکت را داشتیم.

🔹علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

🔹در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات شرکت ها از 92 تا 367 تومان کاهش مواجه شده است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را از 27 تا 55 هزار تومان کاهش داده‌اند.

🔹در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت شرکت ها هستیم.

toospendar
ارسال دیدگاه