تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه یکم مرداد؛ صادرات فولاد مانند گذشته به صرفه نیست/ تاثیر کاهش صادرات بر بازار ارز چیست؟

بازار آهن

تازه ترین گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد در روز یکشنبه از بررسی اثیر کاهش صادرات فولاد بر بازار ارز حکایت دارد.

دلار امروز در بازار غیر رسمی در پایه ۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد که این نرخ نسبت به روزهای گذشته ثبات نسبی را نشان می‌دهد. البته دلار کاهش اندکی را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرده و این موضوع باعث کاهش قیمت در بازار فولاد شده است اما نکته قابل توجه اینجاست که ارزانی نرخ مقاطع فولادی و کاهش قیمت آن رشد تقاضا را به دنبال ندارد و رکود بازار را عمیق‌تر کرده است.

در همین حال، در روزهای گذشته که ایران تحرکات خود را برای توسعه بازارهای صادراتی افزایش داده بود، اکنون کمی روند آرامتری را طی می‌کند و اکنون روسیه و ترکیه هستند که به صورت پر فشار به رقابت پرداختند.

به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی که برای صنایع ایران در نظر گرفته شده، بر چگونگی روند صادرات تاثیر گذاشته است که این موضوع در بخش شمش بیشتر به چشم می‌خورد. همانطور که در روزهای گذشته در تحلیل‌ها آوردیم، کارخانه‌های تولیدی به جای اینکه اکنون رویه توسعه تجارت بین‌المللی را پیش بگیرند تمرکز خود را بر بازار داخل گذاشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرکنندگان شمش ایران در بازارهای صادراتی محصولی عرضه نکردند که البته این موضوع به دلیل کمبود تقاضا نبود بلکه از سمت عرضه کننده مشکلاتی وجود داشت.

البته محدودیت‌های ناشی از برق صنایع، عوارض صادراتی و هزینه تمام شده گاز صنایع از جمله مشکلاتی است که اکنون فولادسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با اینکه روند بیلت و اسلب ایران در بازارهای جهانی کاهش داشته اما باید دید تا پایان هفته وضعیت چطور خواهد شد. در این میان، پیش بینی‌ می‌کنیم رویه صادرات فولاد از آنجایی که بخشی از ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، دستخوش تغییر می‌شود که این تغییرات دور نیست و به زودی انجام خواهد شد. اکنون قیمت در بازار صادراتی مانند گذشته به صرفه نیست و تقاضای داخلی می‌تواند بنگاه‌ها را از رکود خارج کند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد کاهش قیمت ۵۰۰ تومانی یک شرکت را داشتیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات شرکت ها از ۹۲ تا ۷۳۴ تومان کاهش مواجه شده است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را از ۹۱ تا ۱۸۳ هزار تومان کاهش داده‌اند.

در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت شرکت ها هستیم.

toospendar
ارسال دیدگاه