تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه ۲۵ تیر؛ رکود بازار فولاد نتیجه بی‌توجهی به مسکن/ مازاد عرضه با بازار فولاد چه کرد؟

بازار آهن

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی آهن و فولاد در روز یکشنبه نشان می دهد رکود بزار فولاد نتیجه بی‌توجهی به بخش مسکن بوده است.

نرخ دلار بازار آزاد امروز برخلاف روزهای گذشته که روند رو به‌ رشدی داشت، کاهش یافت و دوباره وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد به طوری که اکنون با قیمت ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود. این موضوع باعث رکود بیشتر در بازار فولاد ایران شده است.

در این میان، هرچند فولادی‌ها، سیمانی‌ها و پتروشیمی‌ها به دنبال توسعه بازارهای خود بودند و قرار بود دولت خیال آنها را برای پروژه های داخلی راحت کند اما هنوز خبری از این موضوع نشده است.

طرح نهضت ملی مسکن حداقل بر بخش فولاد و سیمان تاثیر مستقیمی دارد اما آمارها نشان می‌دهد این پروژه تعریف چندانی ندارد. اختلافات سیاسی ایران و روسیه نیز اکنون اندکی وارد فاز تنش شده است که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی روسیه بازنده این تنش باشد؛ به این دلیل که مخالفان برجام در آمریکا اکنون از سر کار کنار رفته‌اند و احتمال می‌رود طی هفته‌های آینده مذاکرات غیر مستقیم به مذاکرات مستقیم تبدیل شود. البته این یک گمانه‌زنی سیاسی است و باید دید دو طرف تا چه حد تمایل به بازگرداندن برجام هستند.

همچنین در وضعیت فعلی اقتصاد ایران نیازمند سرمایه گذاری جدید است و سرمایه گذاری خارجی تا حد زیادی روند بهبود را به دنبال دارد. ترکیه نیز به دنبال سرمایه گذار خارجی است اما به نظر می‌رسد بدهی آمریکا بر روند مالی همه کشورها تاثیر گذاشته است؛ به این دلیل که امکان دوباره افزایش نرخ بهره آمریکا بالاست و شاید تا ماه آینده تغییر کند.

از سوی دیگر، ترکیه به دنبال قراضه بیشتر برای تامین مواد اولیه خود است اما قراضه ها با قیمت‌های بالاتری نسبت به گذشته به دست کارخانه‌داران ترک می‌رسد. آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد اغلب محصولات خود را صادر می‌کند و تقاضای فولاد در این کشور به شدت کاهش یافته است.

علاوه بر این، مقصد فولاد چین هم غرب آسیا و خاور میانه است که بسیاری از کشورهای این منطقه فولادساز هستند و بازار این بخش را با چالش‌هایی همراه کرده است. اکنون در بورس کالای ایران برخی مقاطع فولادی افزایش تقاضا دارند و برخی دیگر کمبود تقاضا. این موضوع نشان می‌دهد در بخش‌هایی که افزایش تقاضا وجود دارد در آینده ممکن است وارد چالش جدید شوند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد شاهد ثبات قیمت در همه شرکت ها هستیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی محصولات شرکت ها از ۱۸۴ تا ۶۴۲ تومان کاهش مواجه شده است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را ۴۵ هزار تومان کاهش داده‌اند.

در بازار پروفیل شاهد کاهش ۸۰۰ تومانی قیمت یک شرکت هستیم.

toospendar
ارسال دیدگاه