تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

بازار آهن

🔸در هفته منتهی به ۳۰ تیر، همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۸ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۴۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۲۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۵۵۲۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴ درصد کاهش یافته است.

🔸در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۰۰۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۳۹۸۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲۱ تیر ۱۴۰۲، کاهش ۷۳۲ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۳.۲ درصدی داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۹۳۵۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۱۰۹۶ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۹۲۲ تومان به ازای هر کیلو یا ۴.۵ درصد کاهش یافت.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۳ تیر ۱۲.۱ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۳.۷ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۹ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۳۱ درصد حجم عرضه شده شمش، معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۹۰۰ تومانی (۱.۸ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۴۸۷۰۰ تومان به ۴۷۸۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ناچیز ۲ تومانی در هفته گذشته به ۳۷۵۰۹ تومان رسید.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم. قیمت‌های فولاد صادراتی ایران در پی سقوط قیمت‌ها در بازار CIS و ترکیه، کاهش شدیدی را در هفته گذشته تجربه کرد و انتظار می‌رود اثرات سقوط قیمت‌های صادراتی تا حدی در بازار داخلی نیز مشاهده شود. از سوی دیگر، تقاضا برای شمش و محصولات طویل فولادی در بورس کالا به حداقل رسیده است و عرضه‌ها با استقبال چندانی مواجه نمی‌شوند. سقوط قیمت‌های صادراتی، باعث اشباع بیشتر بازار داخلی در کوتاه مدت خواهد شد. در مجموع بازار فولاد ایران این روزها از کمبود تقاضا، مازاد عرضه و کاهش شدید قیمت‌ها در بازار جهانی رنج می‌برد و این وضعیت به احتمال قوی، هفته پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت.

toospendar
ارسال دیدگاه