✳️ #تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت ⬅️ #پیش‌بینی چشم‌انداز بازار_فولاد

دخالت دولت در قیمت گذاری

🔸در هفته منتهی به ۱۶ تیر باز هم شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۵۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۴۱۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۶۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۸ درصد افزایش یافته است.

🔸در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۶۴۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۴۶۸۶ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۷ تیر ۱۴۰۲، افزایش جزئی ۶ تومانی به ازای هر کیلو داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۳۰۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۱۳۱ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰۱ تومان به ازای هر کیلو یا ۰.۵ درصد کاهش یافت.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۹ تیر ۱۱ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۱.۵ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۶ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۵۲ درصد حجم عرضه شده شمش، معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۷۰۰ تومانی (۱.۴ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۴۹۱۰۰ تومان به ۴۹۸۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش ناچیز ۲ تومانی در هفته گذشته به ۳۷۵۰۹ تومان رسید.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی کاهش جزئی قیمت‌ها باشیم. رکود در بازار داخلی خصوصاً در بخش مقاطع طویل و میلگرد به بالاترین میزان رسیده و حجم معاملات میلگرد در بورس کالا شدیداً افت کرده است. تقاضای سرمایه‌ای مدتی است که از بازار فولاد محو شده و تقاضای مصرفی نیز به شدت پایین است. بازارهای صادراتی نیز در رکود قرار دارند و این امر باعث مازاد عرضه در بازار داخلی شده است. اکثر مولفه‌ها در جهت اصلاح قیمت‌ها در بازار داخلی هستند و اگر بازارساز در هفته‌های آتی همگام با کاهش قیمت‌های جهانی شمش و بی‌توجه به محدودیت‌های برق صنایع در داخل کشور، قیمت پایه شمش و آهن اسفنجی را کاهش دهد، احتمالاً دور تازه‌ای از کاهش قیمت‌ها را در بازار داخلی فولاد شاهد خواهیم بود. باید دید بازارساز در ادامه همچنان سیاست تثبیت نسبی قیمت‌های پایه در بورس کالا را ادامه می‌دهد یا این سیاست دستخوش تغییر خواهد شد. 

گزارش_هفتگی

toospendar
ارسال دیدگاه